Przykładowe warsztaty psychologiczne dla dzieci i młodzieży w sportach walki, 16.12.2019

W grudniu odbyły się pierwsze warsztaty psychologiczne dla dzieci i młodzieży w klubie Judo Panda w Warszawie. Ponieważ Judo Pandy to w dużej części młodzi zawodnicy, trenerzy zdecydowali się wprowadzić trening mentalny w formie cyklicznych spotkań z psychologiem sportu, żeby jeszcze lepiej przygotować swoich podopiecznych do sportowej rywalizacji.

Pierwsza część warsztatów była dedykowana młodszym zawodnikom, w przedziale wiekowym 9-10 lat. Na początku zajęć dzieci opowiadały o tym, co najbardziej lubią w Judo i jakie są ich sportowe cele. Następnie, z pomocą trenera, dzieci ustaliły mniejsze cele treningowe, które pomogą im w realizacji marzeń, takich jak podium Mistrzostw Europy czy czerwony pas w Judo.

Następnie rozegraliśmy sportowo-psychologiczną wersję gry Kółko i krzyżyk. W oparciu o zabawę dzieci wymieniły umiejętności psychologiczne, które mają decydujący wpływ na osiągnięcia w sporcie i nie tylko. Koncentracja, pewność siebie, szybkość podejmowania decyzji, radzenie sobie ze stresem i porażkami, umiejętność planowania, motywacja, regulacja emocji, pozytywna mowa wewnętrzna i nastawienie – te pojęcia nie są już obce zawodnikom w klubie Judo Panda. Na koniec nie mogło zabraknąć ulubionej gry dzieci i dorosłych, czyli siatki koncentracji 😉

Dużo energii i śmiechu, ale też chęć do pracy i cenne wnioski – tak właśnie wyglądają idealne warsztaty psychologiczne dla najmłodszych ?

W drugiej część spotkania uczestniczyła starsza grupa zawodnicza (12-17 lat). Głównym założeniem warsztatu było uświadomienie uczestnikom, że wszystkich umiejętności psychologicznych można się nauczyć, wzmacniać je i zmieniać w taki sposób, żeby ‚głowa’ pozwoliła pokazać maksimum, a nawet więcej, swoich możliwości podczas pojedynków na macie.

W tym celu uczylismy się rozróżniać motywację zewnetrzą i wewnętrzną, żeby w sposob świadomy wpływać na swoje zaangażowanie w proces treningowy. To w połączeniu z dobrze postawionym celem (terminowym, ambitnym i realiatycznym) prowadzi do szybszego rozwoju umiejętności, a co za tym idzie, lepszych wyników.

Omawiając podstawowe umiejętności psychologiczne, więcej uwagi poświęciliśmy zagadnieniom związanym ze stresem. Starsi zawodnicy dowiedzieli się, że zaletą doświadczania stresu jest miedzy innymi większą gotowość do działania, mniejsza ważliwość na ból i wejście na wyższy poziom wykonania. To pierwsza lekcja na drodze do przekształcenia stresu z przykrego czy blokującego doświadczenia w satysfakcjonującą mobilizację przedstartową.

Dziękuję zawodnikom młodszym i starszym, a także trenerom za współpracę i wspólne odkrywanie tajników psychologii sportu. Nie mogę sie doczekać nastepnego spotkania!